Projects
Black Holes
Compass
Urban Poetry
Residencies
Exhibitions
VRD
Events
2016
2015
2014
2012-2013
2010-2011
2008-2009
2007
About
Totaldobže
Supporters
Newsletter
@Facebook
@Twitter
Networks
Contacts

Kamēr Totaldobže mākslas centrs
nebūs jaunās patstāvīgās telpās, tikmēr pasākumi tiks organizēti dažādās vietās Rīgā un ārpus tās robežām

While Totaldobze Art Centre has not got a new permanent venue, the events will be organised in different venues aroud Riga and outside


KOMPASS
21/01/2015
Kaņepes Kultūras centrs

KOMPONISTE ANNA ĶIRSE


Tiek atskaņots Annas Ķirses kora darbs "Melni kraukļi gaisā skraida"
https://soundcloud.com/annaki-1/my-choir-piece-black-raven-running-true-the-sky

Jautājums no zāles: Kā tas instruments ūdenī oriģināli skanēja?

Anna Ķirse: Viņš ir veidots kā baļķis, ir trīs klavieru stīgas dažādos izmēros un es paņēmu astrus un darīju tā (rāda).... tā skaņa ir līdzīgi, ja klavierēm paņemtu astrus, bet zem ūdens visa tā ūdens telpa, to varēja dzirdēt elektronikā – dobja diezgan. Skaņas zem ūdens ir ļoti interesantas.

Jautājums no zāles: Tas instruments ir pašdarināts?

Anna Ķirse: Jā. Es grbēju sākumā likt zem ūdens kādu etnisko instrumentu.

Jautājums no zāles: Tas koka bluķis ir viengabalains?

Anna Ķirse: Tas ir vienkārši koka gabals. Koks rezonē kopā ar stīgām zem ūdens.

Jautājums no zāles: Tur nekas nav izgrebts?

Anna Ķirse: Nē. Hronoloģiski otrs skaņdarbs ir Neurostenia. Šis darbs tapa Vaska fonda konkursam. Mums bija uzstādījums rakstīt vai nu altam ar klavierēm vai vijolei ar klavierēm. Es nevarēju visu laiku izdomāt, kā integrēt klavieres, jo klavierēm ir ļoti tieša skaņa, ja viņas nepreperē. Paverot flīģelim vāku, kad alts spēlē iekšā vākā, ja ir nospiests pedālis, veidojās dažādas atskaņas. Un tas darbs tā arī tapa – pianists visu skaņdarbu turēja pedāli. Un tā es atrisināju savu klavieru problēmu.

Tiek atskaņots skaņdarbs.
https://soundcloud.com/annaki-1/neurostenia-for-viola-solo

Anna Ķirse: Tas, kam es ļoti pievēršu uzmanību ir, ļoti niansētām lietām. Ja tā ir vibrācija, tad vibrācijai ir ļoti daudz dažādas gradācijas. Tā kā grimt iekšā tajā skaņā līdz tādam pilnīgam ārprātam.

Jautājums no zāles: Cik daudz tu esi izdomājusi pirms tam, cik daudz ir improvizācija šajā skaņdarbā.

Anna Ķirse: Te ir pilnīgi viss izdomāts. Tik daudz, cik ir interpretācija no paša instrumentālista puses, jo šādu skaņdarbu nav iespējams nospēlēt divas reizes vienādi. Tur it tik sīkas nianses tajās vibrācijās un sākumā ir tas col legno paņēmiens, kad ar lociņa koka daļu sit pa stīgām. Tie skaņu augstumi arī ir tik abstrakti, viņi ir it kā izrakstīti, bet katru reizi tas ir pilnīgi citādāk. Līdz ar to viņam ir iedotas galvenās vadlīnijas un tad tas improvizatoriskais tādā veidā tur ir.

Jautājums no zāles: Šajā skaņdarbā jāpazīst instruments, ko no tā var dabūt ārā. Tā ir sadarbība ar mūziķi?

Anna Ķirse: Jā, es ļoti daudz strādāju ar mūziķiem...

Jautājums no zāles: Studentiem?

Anna Ķirse: Jā, studenti, daži ir pasniedzēji. Tas ir vienīgais veids, kā to var izdarīt. Vai nu pats sēdies pie instrumenta, bet nu, es vēl ar čellu kaut ko esmu mēģinājusi saprast, bet ar pūšamajiem ir pavisam citādāk, es neko tur gribēdama nevaru izdarīt. Otrs veids ir stāstīt abstrakti, ko tu gribi panākt un, ļoti ilgi strādājot ar instrumentālistu, saprast.

Jautājums no zāles: Kā vispār ir ar abstrakto mūziku strādāt. Dažreiz gadās, ka tu stāsti kādam savu asociatīvo, abstrakto stāstu. Cilvēks it kā saprot, bet abstrakcija ir tik dziļa, ka komponists īsti nevar...bet kā tas darbojās ar saprašanos starp komponistu un patērētāju avangardā?

Anna Ķirse: Teikšu godīgi, es strādāju ļoti egoistiski, nedomāju par klausītāju, vai darbs tiks vai netiks pieņemts.

Jautājums no zāles: Tu teici konceptuāli un emocionāli, kā tas...

Anna Ķirse: Jā, teiksim Mušmires darbs ir pilnīgi, absolūti konceptuāls, tur viss ir sīki aprēķināts, katrs elements un tā. Šis vairāk ir, intonatīvi strādājot, vairāk strādājot ar emocijām, kādas ir tajā brīdī. Kamēr Mušmirē liela daļa no manis ir tajā, kā es izvēlos elementus, bet aprēķins tur ir daudz lielāks.

Jautājums no zāles: Vai klausītāji pieņem, vai cilvēkiem patīk, kā tas izpaužās?

Anna Ķirse: Cik es šobrīd esmu saskārusies, tad ja, es pat esmu nedaudz pārsteigta par to.

No zāles: šis gabals arī dabūja vietu Vaska konkrsā.

Anna Ķirse: Jā. Tad jau laikam patīk. Vismaz komisijai, jo tas, protams, ir ļoti subjektīvi. Tur ir pieci cilvēki. Varbūt 1500 neptīk, bet tiem pieciem patīk.

No zāles: Šajā skaņdarbā ir arī kaut kas jauns notācijā?

Anna Ķirse: Tur ir notācijā, jā, piemēram, kā es izrakstu vibrācijas ar līknēm un tad dalu pa sekundēm. Tādā sekundē ir tāda līkne, citā tā līkne ir biezāka un tādā veidā.

No zāles: Un izpildītājam ir viegli saprast, ieiet tajā sistēmā?

Anna Ķirse: Ar šo darbu ir tā, ka tas ir diezgan grūti nospēlējams, jo tur ātri ir viskautkas jāmaina un jājūt vibrācija. Man ir ļoti paveicies ar instrumentālistu, viņš ir absolūti ģeniāls. Pēteris Trasuns.

No zāles: Sanāk, ka ļoti svarīga ir tava klātbūtne.

Anna Ķirse: Jā, man bija pieredze ar Mušmiri, kad es nevarēju laikā pabeigt to visu darīt. Itāļu ansmblis jau prasa, kad būs notis. Sanāca, ka notis nosūtīju dienu pirms es ierados viņus satikt, līdz ar to viņiem nebija bijuši mēģinājumi. Un mums vajadzēja uz vietas ļoti ātrā tempā kaut ko darīt. Es uzskatu, ka šādai mūzikai komponista klātbūtne ir diezgan svarīga.

Tad tagad
Mušmire. Mums bija meistarklases Mazsalacā, kur vajadzēja rakstīt skaņdarbu vienam itāļu ansamblim Divertimento Ensamble. Skaņdarba pamatā ir ķīmiskie elementi mušmirei, kuri izraisa halucinācijas – muscimols, muskazons un ibotenskābe. Uz tukšas partitūras uzliku šos elementus, izgriezu. Katram instrumentam ir konkrēts mūzikas elementu skaits un skaņdarba beigās katrs elements secīgi izdziest, atkarībā no savas kušanas temperatūras.
Pašā sākumā es veicu tādu izpētes procesu, skatījos dažādas dokumentālās filmas, kur psihoterapeitu un ārstu uzraudzībā varēju novērot, kādas ir halucinācijas, apēdot mušmiri.

Tiek atskaņots skaņdarbs.
https://soundcloud.com/annaki-1/amanita-muscaria

Anna Ķirse: Pēdējais skaņdarbs, ko es rādīšu ir arī pēdējais, ko esmu uzrakstījusi. Tā ir uvertīra operai Garšas fizioloģija.Tas ir Žana Antelma Brijā-Savarēna darbs, partitūrā ir arī dzejolis (tiek nolasīts dzejolis Kumosa brīnumainais ceļojums).
Šo dzejoli mēs dzirdēsim uvertīrā, bet franču valodā, jo opera būs franciski, nāksies papūlēties solistiem. Eleketronika veidota no tā, ka es savās otrajās mājās – 1. slimnīcā ielavījos ar mikrofoniem un rakstīju EHO kardiorammu. Man ļoti paveicās ar dakteri, kura teica” Šis nav interesants, viņam nav aritmija!”. Klausamies.

Tiek atskaņots skaņdarbs.
https://soundcloud.com/annaki-1/overture-physiology-of-taste

Anna Ķirse: Man paveicās, es gribēju tieši tādu balsi sievietei, jo es dzirdēju, ka viņa ir tieši tāda, kā viņa ir.

No zāles: Tu nefiltrēji balsi?

Anna Ķirse: Viņai ir efekti.

No zāles: Pati beigās esi apmierināta?

Anna Ķirse: Man ir grūti novērtēt pašai savus darbus. Bet es jūtu, ka ir daudz, kur varu piestrādāt, arī pie uvertīras, bet lielos vilcienos tas ir tas, ko es gribēju.

No zāles: Vai Tavu mūziku kaut kā ietekmē tas, ka vari atļauties laba kalibra mūziķus sev tuvumā?

Anna Ķirse: Noteikti. Es arī pārsvarā strādāju ar tādiem, kuri ir ļoti atvērti. Es pāris reizes esmu saskārusies ar tādiem instrumentālistiem, kurus īsti neinteresē laikmetīgā mūzika un to var just, sadarbība vienkārši neeksistē. Tā ir viena no svarīgākajām lietām, ka Tu esi vidē, kur var iziet cauri visiem instrumentiem (akadēmijā) un iegūt lielu bāzi, pētot to visu.

No zāles: Tu pirms tam mācījies kaut kur citur? Esi beigās atradusi īsto?

Anna Ķirse: Jā. Tagad es esmu nenormāli priecīga. Pirmo reizi dzīvē es varu nosēdēt septiņas, astoņas stundas, darot kaut kādu vienu darbu. Pirms tam man uzmanība mētājās. Tagad atkal es varu aizmirst paēst, jāsaliek laikam maizītes blakus!š

beigas

Vairāk Annas Ķirses mūzika – https://soundcloud.com/annaki-1



 

Atpakaļ uz KOMPASA lapu

 

VISAS PĀRRAKSTĪTĀS UN IERAKSTĪTĀS KOMPASA SARUNAS / Transcribed and recorded talks (in latvian)

Miķelis Fišers (gleznotājs) par izstādi “Netaisnība” lasīt klausīties

JAUNUMS! Jānis Petraškevičs (komponists) par skaņdarbu DARKROOM lasīt DARKROOM

Andris Indāns (skaņu mākslinieks) par savas radošās darbības pēdējā laika atziņām lasīt klausīties

Toms Kreicbergs (rakstnieks) par romānu “Lopu ekspresis” lasīt klausīties

Anna Ķirse (komponiste) par savu radošo darbību lasīt